Deklaracja ideowo-programowa kandydata na prezydenta RP w roku 2000.
Nadrzędne zadanie Narodu Polskiego na przełomie XX i XXI stulecia polega na
zapewnieniu suwerenności narodu w stosunku do własnego państwa, odzyskującego
atrybuty jego niepodległości w ramach transformacji społeczno-ustrojowej
uruchomionej od 1989 roku.
Zadanie to wymaga przede wszystkim odsunięcia od
władzy sił politycznych, pozostających na usługach międzynarodowej oligarchii
finansowej, narzucającej - antynarodowy i antyspołeczny model filozofii liberalnej,
związany z koncepcją tzw. wolnego rynku - traktowanego jako wyłączny regulator
zjawisk i procesów gospodarczych.
W ramach tych zadań należy przeciwstawić się i odrzucić koncepcje organizacji
społecznej, osadzone na dominującej roli czynnika kapitału i instrumentów
finansowych. Koncepcje te należy zastąpić w budowie ładu społecznego w Polsce,
formułą organizacji społecznej, opartej na prymacie człowieka w stosunku do
kapitału oraz na pierwszoplanowej roli osoby ludzkiej jako podmiotu i twórcy
wszelkich kreatywnych procesów, służących społeczeństwu i dobru wspólnemu.
Obecne wybory prezydenckie przypadają na Rok Wielkiego Jubileuszu 2000 lat chrześcijaństwa.
To zobowiązuje !
Dlatego deklaruję służbę narodowi Polskiemu. Przyjmuję odpowiedzialność przed Bogiem,
przed historią i przed Narodem za chrześcijańskiego ducha Polski, za szczęśliwy rozwój
państwowości polskiej i za ochronę duszy Narodu przed materialnym i moralnym unicestwieniem.
Naród Polski jako jedyny właściciel i gospodarz polskiej ziemi musi być administratorem
wszelkich dóbr na obszarze całego Państwa Polskiego, Wyznaję zasadę, według której instytucja
suwerennego państwa narodowego nie ma nad sobą żadnego wyższego autorytetu politycznego.
Należy położyć kres ograniczaniu suwerenności państwa polskiego pod pretekstem poszerzenia
zakresu praw organizacji ponadnarodowych; w przeciwnym razie dezintegracja polskich
instytucji finansowych i gospodarczych stanie się dla narodu polskiego katastrofalna
w skutkach.
Wybór dalszej drogi rozwoju jest Polakom niezbędny. Reformy gospodarcze końca lat
dziewięćdziesiątych kończą okres transformacji. Co dalej? Jaką drogę wybrać, by zapewnić
dynamiczny rozwój kraju, prowadzący do dobrobytu i sprawnego państwa.
Dziś na progu nowego tysiąclecia, musimy zadać sobie kilka podstawowych pytań.
Jedne z nich to: czy skorzystamy z nadarzającej się chwili, aby spojrzeć ku lepszemu
światu, ku lepszej Polsce ? Czy zaczniemy osądzać nasze starania nie przez pomyślność
niewielu wybranych, ale pod kątem potrzeb wielu ?
Co powinien dziś zrobić naród Polski ? Odpowiedzi na to pytanie oczekuje dziś każdy.
Nadrzędnym hasłem urzędu Prezydenta RP i jego administracji będzie ukierunkowanie państwa
polskiego - na służbę narodowi. Ponieważ dziś kraje zależą wzajemnie od siebie, jest
oczywiste, że potrzebujemy globalnych reguł i ustalenia skutecznych oraz trwałych rozwiązań.
Potrzebujemy nowej międzynarodowej architektury rozwoju, równoległej do nowej globalnej
architektury finansowej, gospodarczej, społecznej i politycznej. Wszystkie te płaszczyzny
i kategorie rozwoju powinny dotyczyć człowieka w skali rodziny jako podstawowej komórki
społecznej, państwa narodowego jako kategorii suwerennego państwa narodowego, oraz
związku państw celem realizacji wybranych i określonych wspólnych przedsięwzięć.
Unia Europejska, której kształt i ramy organizacyjne są w trakcie rozwoju i modernizacji
stanowi dziś pretekst do spekulacji, nadużyć i korupcji dla oligarchii międzynarodowej i
rodzimych spekulantów oraz politycznych cwaniaków. Nadmiernie rozbudowana administracja
na szczeblu naczelnych organów władz państwa nie sprzyja praworządności i gospodarności.
Potrzebna jest pilna reforma naczelnych organów władz państwa. Dzisiejsze trzy równoległe
rządy (Kancelaria Prezydenta, Kancelaria Premiera i Rada Ministrów) z dublującymi się
ministrami dla każdego resortu są horrendalnie kosztowne i paraliżują skuteczność władzy.
Żadnemu resortowi, poza Ministerstwem Spraw Zagranicznych, nie trzeba więcej niż dwóch
wiceministrów, podczas gdy podatnicy opłacają po kilkanaście takich etatów w owych trzech
rządach. Przedwojenna kancelaria prezydentury Mościckiego, o zadaniach nieporównywalnie
szerszych, bo wydawał on rozporządzenia z mocą ustawy, zatrudniała 40 osób; dziś Kancelaria
Prezydenta liczy ponad 500 osób. Warto zastanowić się, czy w Polsce potrzebny jest i do
czego Senat aż stuosobowy, jeśli stu senatorów liczy senat Stanów Zjednoczonych, kraju
o ponad 200 mln ludności; i na pewno wystarczy mniej liczny skład Sejmu, z proporcją 1
poseł na sto tysięcy mieszkańców.
Wyborcy domagają się jedno mandatowych okręgów wyborczych. Gwarantują one, że posłów,
senatorów i radnych wybierają obywatele, a nie władze rywalizujących partii. Nauczyłoby
to naszych przedstawicieli poczucia odpowiedzialności przed wyborcami i stworzyłoby tym
samym bariery korupcji.
Dziś zasiadają w Sejmie i Senacie ludzie, którzy od wyborców uzyskali nie więcej niż
kilkaset głosów, ale znaleźli się na "listach krajowych" swoich partii i nawet wobec
nich nie czują się zobowiązani. Podobnie dzieje się na niższych szczeblach władzy. Ten
absurd urąga podstawom demokracji. Wiele absurdów można by przytoczyć z różnych dziedzin
życia gospodarczego, społecznego i politycznego. Wymagają one pilnego rozpoznania i
skutecznego działania celem eliminacji.
Sytuacja gospodarcza, społeczna i polityczna kraju jest wypadkową wielu zdarzeń
cywilizacyjnych i rozwojowych na Świecie. Transformacja ustrojowa w Polsce po roku 1990
oraz nakładające się koncepcje związane z UE oraz globalizacją w skali Świata, doprowadziły
do wyniszczenia Polskiego potencjału gospodarczego. Zahamowany został eksport towarów,
a tradycyjne rynki polskie zostały przejęte przez konkurencję zachodnią.
W obliczu takich wypaczeń i w konsekwencji kryzysu państwa należy:
1. Przyjąć koncepcję przebudowy ustrojowej państwa polskiego jako państwa narodowego.
Procedury demokratyczne umożliwiające narodowi w sposób suwerenny wypowiadanie jego woli,
nie mogą zostać ograniczone do popierania decyzji przez naród i jego legalnie wybranych
przedstawicieli w sprawach o marginalnej wadze dla państwa i społeczeństwa. Wyrażam sprzeciw
co do przekazywania Komisji Europejskiej oraz strukturom organizacyjnym, tworzonym w ramach
Unii Europejskiej - istotnych funkcji organizatorskich i władczych państwa polskiego.
Biorąc powyższe przesłanki pod uwagę, opowiadam się za realizacją następujących celów
określających interesy pracownicze, obywatelskie, oraz ogólnonarodowe:
- Odrzucenie koncepcji liberalnych i neoliberalnych, niszczących tradycję, kulturę, tożsamość i suwerenny, harmonijny rozwój narodu.
- W wymiarze międzynarodowym, a szczególnie w stosunkach z krajami Unii Europejskiej i jej strukturami - konsekwentne prezentowanie koncepcji państw narodowych w Europie - suwerennie określających ramy i warunki ich współpracy.
- Zachowanie priorytetu dobra osoby ludzkiej w ramach tworzonego systemu społeczno-gospodarczego wg zasad: "Nie człowiek dla ekonomii lecz ekonomia dla człowieka.", a także: "Praca przed kapitałem".
- Sformułowanie w polityce wewnętrznej i zagranicznej rządu - zasady nadrzędności polityki społecznej, uwzględniającej autentyczne dobra osoby ludzkiej w stosunku do polityki gospodarczej państwa.
- Ukształtowanie założeń ekonomiki narodowej na podstawie aksjomatu - Ekonomii Fizycznej, polegającej na tym, iż źródłem bogactwa, dobrobytu i rozwoju jest - zdolność dokonywania odkryć, oraz praca narodu.
-
Sformułowanie w polityce zagranicznej rządu - postulatu ustanowienia nowego systemu monetarnego
(w miejsce obecnego zbankrutowanego systemu, preferującego spekulacje bankowe i generującego
"nawis" tzw. pustego pieniądza, nie skorelowanego z realnym przyrostem produktu narodowego brutto).
-
Ustanowienie kursu wymiany walut oraz systemu porozumień wymiany handlowej i systemu ceł, służącego
rozwojowi i polityce wzrostu gospodarczego - jest warunkiem koniecznym dla prorozwojowej stabilizacji
gospodarki świata i stosunków finansowych. Wyłącznie suwerenne rządy narodowe mogą i powinny mieć
prawo do emisji waluty i do tworzenia linii kredytowych, nieodzownych dla rozbudowy infrastruktury,
przemysłu i rolnictwa.
2. Polityka gospodarcza państwa - musi zostać podporządkowana następującym priorytetom społecznym, adekwatnym dla rozwiązania głębokich i złożonych problemów współczesnej Polski:
- Konieczne jest podjęcie działań w kierunku nadania Narodowemu Bankowi Polskiemu statusu autentycznego centralnego - Banku Narodowego, działającego pod kontrolą suwerennego rządu polskiego, który zapewni:
- Realizację polityki pieniężno-kredytowej państwa, adekwatnej dla wykonania programu inwestycji infrastrukturalnych oraz wysiłków inwestycyjnych - inwestorów państwowych, prywatnych i uspołecznionych, uwzględniająca cykle inwestycyjne i poziom nakładów kapitałowych, kształtowanie stopy tzw. kredytu refinansowego - przeznaczonego na inwestycje, na poziomie stymulującym procesy inwestycyjne o charakterze infrastrukturalnym, wymagające obsługi w formie taniego, przystępnego pieniądza kredytowego
(nie generującego inflacji w następstwie tworzenia nowych stanowisk pracy oraz podaży na rynek - nowej generacji produktów i usług), pokrycie z dochodów budżetu państwa, kosztów związanych z finansowaniem badań podstawowych oraz prac wdrożeniowych, polegających na obsłudze w ramach wydatków budżetu państwa - badań naukowych, podejmowanych przez instytuty naukowo-badawcze, stacje i zakłady wdrożeniowe itp. -tworzących w efekcie - nowe techniki i technologie, a także nowe źródła energii, w szczególności w dziedzinie budowy nowej generacji maszyn o wyższym potencjale przepływu o wyższym natężeniu energii.
- Uruchomienie przez suwerenny i reprezentatywny dla narodu rząd - instrumentarium organizacyjnego, prawnego i ekonomicznego, zmierzającego do realizacji założeń Ekonomii Fizycznej, a tym samym do podjęcia realizacji programu inwestycji infrastrukturalnych, wzbogacających tzw. energię systemu liczoną na 1 km kwadratowy, na jedno gospodarstwo domowe i na jednego mieszkańca. Traktowanie tzw. wzbogacenia energii systemu oraz przyrostu liczby ludności jako obiektywnego imperatywu, warunkującego przetrwanie społeczeństwa na zajmowanym terytorium. Sformułowanie i podjęcie programu inwestycji infrastrukturalnych - zapewniających społeczeństwu godziwą egzystencję oraz nieodzowny postep cywilizacyjny.
- Ukształtowanie parametrów polityki celnej państwa, ograniczającej import - wg. Zasady im wyżej przetworzony towar tym wyższa stawka celna cła zaporowego, chroniąca wewnętrzny rynek zbytu dla rodzimych producentów oraz generująca krajowe stanowiska pracy.
- Ukształtowanie parametrów polityki kredytowej, podatkowej i celnej stymulującej inwestycje, zwłaszcza związane z wdrażaniem postępu technicznego, technologicznego i uruchamianiem podaży na rynek nowej generacji maszyn i urządzeń.
- Ukształtowanie systemu podatkowego w zakresie podatku dochodowego na podstawie podatku dochodowego linearnego i modelowe oddzielenie opodatkowania podmiotów gospodarczych od opodatkowania osób fizycznych. Oparcie dochodów podatkowych budżetu państwa na formule podatku obrotowego od sprzedanych towarów i usług, opartej na powszechnym, ogólnokrajowym elektronicznym systemie ewidencji, druków faktur VAT (wydanych podmiotom gospodarczym).
- Rekonstrukcja systemu podatkowego, uwzględniająca koszty utrzymania rodzin, wychowujących dzieci oraz pro społeczną funkcję kosztów skierowanych na naukę, oświatę i kulturę.
- Przyjęcie modelu konstytucji, według którego podnoszenie życia narodu na wyższy poziom kulturowy i cywilizacyjny jest nadrzędnym zadaniem organów państwa i samorządów terytorialnych oraz wszystkich obywateli.
3. Deklaruję swoje konsekwentne poparcie dla ukształtowania modelu życia społecznego w Polsce opartego na wielkim przesłaniu ideowo-moralnym "Solidarności" z lat 1980-81, nauce społecznej Kościoła Katolickiego oraz osadzonego na polskiej racji stanu. W związku z tym zobowiązuję się zainspirować i uruchomić różnorakie działania służące realizacji:
- Likwidacji bezrobocia wśród młodzieży w trybie systemu szkoleń, dokształcania i zapewnienia priorytetu pracy, także w ramach robót i usług publicznych.
- Oparciu oświaty i kultury na systemie wartości chrześcijańskich,
- Skutecznemu podporządkowaniu środków masowej komunikacji modelowi kultury i cywilizacji, opartemu na Ewangelii i społecznej nauce Kościoła oraz systemie wartości chrześcijańskich,
- Modelowaniu i strukturalnemu ukształtowaniu zasad funkcjonowania kapitału i instytucji własności według kanonu służby dobru wspólnemu oraz imperatywu godzenia interesu prywatnego z interesem społecznym,
- Zapewnieniu powszechnej edukacji co najmniej na poziomie wykształcenia średniego.
4. Doceniając wagę autentycznego i powszechnego uwłaszczenia obywateli (a nie elit kapitału i władzy) na znaczącej części majątku ogólnonarodowego, wypracowanego przez społeczeństwo polskie w latach 1945-98, zwłaszcza w obszarze poprawy ogólnej zamożności obywateli oraz podniesienia na wyższy poziom powszechnej zdolności do podejmowania indywidualnych przedsięwzięć gospodarczych, opowiadam się za:
- Doprowadzeniem do zamiany prawa wieczystego użytkowania gruntów - w prawo ich własności - na warunkach uwzględniających poziom siły nabywczej uwłaszczanych osób fizycznych i podmiotów gospodarczych,
- Zwiększeniem zasobu dóbr kapitałowych i środków obrotowych, będących we władaniu obywateli i polskich podmiotów gospodarczych - poprzez przeprowadzenie powszechnego uwłaszczenia na stosownej części mienia miast i gmin, pozostającego w zarządzie samorządów terytorialnych na warunkach nie wywołujących dysfunkcji, w realizacji zadań ustawowych, przypisanych strukturom samorządu terytorialnego,
- Uwłaszczenie obywateli - w trybie ustawy sejmowej na:
- Tzw. działkach pracowniczych (ogródkach działkowych),
- Mieszkaniach komunalnych oraz mieszkaniach spółdzielczych typu lokatorskiego i własnościowego,
- W imieniu byłych Państwowych Gospodarstw Rolnych.
5. W zakresie polityki społeczno-gospodarczej deklaruję się do:
- Sformułowania alternatywnego programu dla niszczącej gospodarkę narodową kraju polityki wolnego handlu, preferującej import, opartej na wyalienowanym systemie bankowym, stosującym system kredytu drogiego i nieadekwatnego do potrzeb gospodarki narodowej, a tym samym niweczącego nieodzowne procedury inwestycyjne,
- Likwidacji strukturalnego bezrobocia, a zwłaszcza bezrobocia wśród młodzieży,
- Modernizacji i proeksportowej reorientacji rolnictwa polskiego, traktowanego jako podstawowa gałąź gospodarki narodowej,
- Podjęcia narodowego programu - taniego, funkcjonalnego budownictwa mieszkaniowego i uporządkowania gospodarki komunalnej,
- Podjęcia narodowego programu modernizacji przemysłu,
- Zachowania podstawowego - wewnętrznego (krajowego) rynku zbytu dla polskich podmiotów gospodarczych,
- Budowy w przestrzeni geograficznej Polski nowoczesnej infrastruktury - hydrograficznej oraz korytarzy rozwojowych, związanych z budową Euroazjatyckiego Mostu Lądowego (elektromagnetyczna kolej szybka, nowoczesna sieć przesyłu nośników energii),
- Ustanowienia nowego, pro społecznego systemu finansowego i kredytowego oraz stymulowania gospodarki narodowej ze strony budżetu państwa - w trybie nakładów na badania podstawowe i nauki stosowane,
- Systemowego ukształtowania przesłanek wszechstronnego rozwoju poprzez nakłady na nowe techniki i technologie, zwłaszcza związane z budową nowych generacji maszyn i urządzeń o wyższym potencjale natężenia przepływu energii, w trybie emitowania przez rząd celowego strumienia pieniądza kredytowego, nie generującego inflacji, w następstwie tworzenia nowych stanowisk pracy i nowej generacji produktów oraz usług, skorelowanych z popytem rynkowym,
- Harmonijnego rozwoju nauki, oświaty i kultury, warunkującego realizację inwestycji infrastrukturalnych,
- Wyeliminowania spekulacji bankowych i tzw. chybionych kredytów oraz podporządkowania całego systemu bankowego i instytucji kredytu - sensownym przedsięwzięciom inwestycyjnym, realizowanym przez sektor prywatny i publiczny,
- Zaangażowania rezerw finansowych państwa do obsługi narodowych programów inwestycyjnych.
6. Kierując się względami zapewnienia Polsce należytego miejsca w Europie po upadku totalitarnego komunizmu opowiadam się za włączeniem państwa polskiego i wszystkich jego struktur politycznych oraz społecznych w działaniu na rzecz:
- Budowy ładu europejskiego, opartego na koncepcji państw narodowych, zachowujących suwerenny byt narodów, a tym samym autentyzm - procesów demokratycznego trybu pobierania decyzji w sprawach istotnych,
- Wejścia do Unii Europejskiej na warunkach korzystnych dla Polski, a nie na warunkach dyktowanych przez zagraniczne korporacje finansowe i przemysłowe oraz struktury biurokratyczne Unii Europejskiej, służące interesom międzynarodowej oligarchii finansowej,
- Suwerennej, roztropnej i dalekowzrocznej polityki zagranicznej państwa, nakierowanej na tworzenie rynków regionalnych oraz regionalnych porozumień i układów o bezpieczeństwie i współpracy w Europie Środkowej,
- Aktywnej - pokojowej, suwerennej polityce zagranicznej Polski, zmierzającej m.in. do likwidacji w ramach współpracy ze strukturami NATO i Federacją Rosyjską - zmilitaryzowanego Kaliningradzkiego Okręgu Wojskowego.
Zbigniew Wesołowski