Szczecin, dnia 9.10.2001 r.
PILOTOWY OGÓLNOPOLSKI SYSTEM
RECYKLINGU SAMOCHODÓW
WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI
Informacje wstępne ze spotkania inicjatorów powołania:
KONSORCIUM POLSKO - SZWAJCARSKO - NIEMIECKIEGO.
Adres do korespondencji:
ul. Pocztowa 41a, 70-783 Szczecin
e-mail: forum@ofm.org.pl
www.ofm.org.pl
17 września 2001 r . w trakcie prac przygotowawczych do debaty na temat prywatyzacji PBH ,,ODRA 3 " w Szczecinie przez uczestników Światowego Forum Polskich Przedsiębiorców, Rzemieślników i Kupców, oraz Właścicieli Ziemi w Szczecinie reprezentowanych przez Dyrektora Generalnego Forum Zbigniewa A.Wesołowskiego, oraz dr inż. Ryszarda Miluniec; dyrektora Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska - Zakładu Technicznych Usług Komunalnych w Szczecinie nastąpiło uzgodnienie stanowisk i poglądów co do powołania konsorcjum celem realizacji:
PILOTOWEGO OGÓLNOPOLSKIEGO
SYSTEMU RECYKLINGU SAMOCHODÓW
WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI.
Pierwsze rozpoznanie tematu, oraz porozumienie z środowiskiem Polonii Szwajcarskiej i jej reprezentantem Panem dr hab. Janem Pyszko z jednej strony, a Panem Zbigniewem Kosteckim, Prezesem Kongresu Polonii Niemieckiej w Krefeld z drugiej strony pozwoliły zwołać pierwsze spotkanie założycieli i inicjatorów KONSORCIUM POLSKO - SZWAJCARSKO - NIEMIECKIEGO.
Organizacja przedsięwzięcia w powiązaniu z burmistrzami gmin, środowiskiem naukowym Politechniki Szczecińskiej i Uniwersytetu, oraz przedstawicielami życia gospodarczego miast i wsi może stanowić realne źródło wzrostu gospodarczego.
Podstawowym zadaniem Konsorcjum będzie rozwinięcie międzynarodowej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami Polski, Szwajcarii i Niemiec; w szczególności rozwinięcie współpracy ze środowiskami polonijnymi.
Podstawowym zadaniem Konsorcjum będzie rozwinięcie międzynarodowej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami Polski, Szwajcarii i Niemiec; w szczególności rozwinięcie współpracy ze środowiskami polonijnymi.
Zadanie to koresponduje z celami II Zjazdu Polonii, który odbył się w Warszawie w dniach 28,04. 2001 do 3.05.2001 r oraz Forum Przedsiębiorców, Rzemieślników i Kupców z udziałem przedstawicieli Polonii jakie odbyło się 20 czerwca 2001 r. w Szczecinie.
Stworzenie przyjaznych warunków do profesjonalnej wymiany informacji, rozwoju stosunków gospodarczych, wdrażanie wspólnych projektów, polepszenie warunków kredytowo-inwestycyjnych w sferze Przedsiębiorczości.
Celem konsorcjum będzie rozwój współpracy w dziedzinie tworzenia przedsiębiorstw w ramach systemu recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD.
Rozwój działalności takiej organizacji jak ,, Organizacja Odzysku '' ( Dz.U. Nr 63 z dnia 22 czerwca 2001 r. ) sprzyja i daje formalne wsparcie UCHWAŁA NR XXII/209/01 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie uchwalenia programu pn. ,,Program Wspierania Przedsiębiorczości, wzrostu Innowacyjności Gospodarki i Kierunki Przeciwdziałania Bezrobociu w Województwie Zachodniopomorskim".
Na podstawie art. 11 ust. 3 w zw. Z art.. 18 pkt. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa ( Dz.U. Nr 91, poz 576, Nr 155, poz. 1014; Nr 160, poz. 1060; Dz.U. Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Dz.U. Nr 12, poz. 136; Nr 26, poz. 306; Nr 48, poz. 550, poz. 552; Nr 62, poz. 718; Nr 88, poz. 985; Nr 91, poz. 1009; Nr 95, poz. 1041 )
Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwala, co następuje:
§ 1
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Sejmiku
Województwa Zachodniopomorskiego
Wojciech Długoborski
1. SPRAWY ORGANIZACYJNE / wersja skrócona
KONSORCIUM EKO S.A. organizacja odzysku" skrót: "EKO S.A."
Miejsce spotkania: siedziba NARODOWEJ FUNDACJI OCHRONY ŚRODOWISKA ul. Kaszubska 59/6, 70-402 SZCZECIN
2. GŁÓWNE ZAŁOŻENIA REALIZACYJNE / wersja skrócona
Konieczność tworzenia w Polsce właściwych rozwiązań dla potrzeb recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD ma bezpośredni związek z przyjętą we wrześniu br. przez Parlament Europejski i Radę Europy Dyrektywą 2000/53/WE w sprawie samochodów wycofanych z eksploatacji, która określa:
Polska aspirująca do członkostwa w Unii Europejskiej podejmuje już działania dotyczące możliwości i metod wdrożenia w/w Dyrektywy w kraju.
W Ministerstwie Środowiska podejmowane są już prace nad pełną transpozycją dyrektywy 2000?53/WE do polskiego prawa.
Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów z Warszawy wykonał w IV kw. 2000r na zlecenie Ministerstwa Środowiska kompleksowe opracowanie pt. "Możliwości i metody spełnienia przez Polskę wymagań Unii Europejskiej w zakresie ekologicznego postępowania z pojazdami samochodowymi wycofanymi z eksploatacji". Tworzenie systemu recyklingu, który jest przedmiotem n/n listu byłoby ważnym elementem działań proponowanych w tym opracowaniu.
Należy podkreślić istotne znaczenie proponowanego systemu dla regionu w wielu aspektach: ekologicznym, tworzenia nowych miejsc pracy, ograniczania kryminogenności tej sfery działalności gospodarczej i innych.
Dostrzega się też wyraźnie coraz większe zaangażowanie się w promowanie takich projektów ze strony władz centralnych.
3. KRÓTKA GENEZA PROBLEMU
Ilość samochodów osobowych w Polsce, których wiek przekroczył 10 lat, wynosi około 5 mln szt.
Ilość samochodów osobowych w Polsce, których wiek przekroczył 15 lat, wynosi około 2 mln szt.
W krajach Unii Europejskiej złomuje się rocznie ok. 6...8% zarejestrowanych samochodów osobowych.
W Polsce złomuje się rocznie ok. 200 tys. szt. samochodów osobowych (tj..ok.2% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych).
Wg innych źródeł - w skali kraju można określić liczbę samochodów osobowych trwale wyrejestrowanych na ok. 2,5 - 3 % rocznie w stosunku do ich całkowitej ilości. Na złom trafia ich jednak szacunkowo nie więcej niż ok. 1...1,5 %.
W chwili obecnej na terenie województwa zachodniopomorskiego znajduje się około 416 000 sztuk zarejestrowanych pojazdów osobowych, zaś liczba pojazdów oddawanych do kasacji wynosi rocznie szacunkowo: 6200 - 9300 sztuk.
Szacuje się, że w ciągu najbliższych lat liczba samochodów złomowanych w Polsce wzrośnie 2...3-krotnie osiągając liczbę ponad 500 tys. szt/rok.
Niezmiernie trudno jest oszacować, ile pojazdów powinno rokrocznie trafiać na złom. Trudność zbierania tego typu informacji wynika przede wszystkim z przyjętego sposobu rejestracji samochodów - numer rejestracyjny jest związany nie tylko z samochodem, ale także z jego właścicielem. Przeszkodą jest również fakt rozproszenia źródeł inwentaryzujących - każde starostwo prowadzi własny rejestr i nie ma obecnie wymiany informacji lub centralnego banku danych. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że w Polsce nie ma obowiązku oddawania starego samochodu do wyspecjalizowanego punktu kasacji.
Dużym problemem jest również pozyskiwanie wraków. W krajach Europy Zachodniej głównymi dostawcami samochodów do recyklingu są: zakłady ubezpieczeniowe i policja (dotyczy to głównie pojazdów powypadkowych), punkty sprzedaży nowych samochodów (dotyczy to głównie starych samochodów skupowanych przez te punkty na warunkach premiowych przy sprzedaży nowego samochodu) oraz służby komunalne w miastach i gminach (głównie pojazdy porzucone).
W Polsce główny udział w podaży mają obecnie indywidualni właściciele (ponad 50%) oraz służby komunalne miejskie i gminne (ok. 30%). Pozostałe źródła stanowią zaledwie po kilka procent. Wyjątkowo mała jest ilość samochodów powypadkowych dostarczanych z zakładów ubezpieczeń. Auta te zamiast trafiać do kasacji są sprzedawane na licytacjach prywatnym odbiorcom, którzy nagminnie kupują je w celu zdobycia dokumentów lub dokonania powierzchownej naprawy i sprzedania, mimo iż są to samochody zagrażające bezpieczeństwu na drogach. Duża ilość wyeksploatowanych samochodów trafia do kasacji w wyniku cyklicznych akcji promocyjnych organizowanych przez dealerów samochodowych, których głównym celem jest uzyskanie wzrostu sprzedaży samochodów. Usuwa się dużą ilość wyeksploatowanych pojazdów, nawiązana zostaje także współpraca między lokalnymi dealerami i działającymi na ich terenie złomowiskami, co będzie korzystne w przypadku uruchomienia sieci recyklingu.
4. DYREKTYWA UNII EUROPEJSKIEJ 2000/53/WE
o samochodach wycofanych z eksploatacji (SWE) z dnia 18 września 2000 zobowiązuje państwa członkowskie do uzyskania wysokiego stopnia odzysku części i materiałów z samochodów wycofanych z eksploatacji (SWE) wynoszącego:
producentów i importerów samochodów do :
przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem (recyklingiem) SWE do :
W Polsce w Ministerstwie Środowiska rozpoczęły się już prace nad przygotowaniem planu implementacji Dyrektywy 2000/53/EC do polskiego prawa.
Projekt zakłada stworzenie ogólnokrajowej sieci recyklingu opartej na współdziałających ze sobą sieci młynów przemysłowych, zakładach demontażu i utylizacji.
Pilotowy regionalny system recyklingu samochodów ma przedstawić racjonalne i optymalne w warunkach polskich rozwiązanie problemu na obszarze regionu, a przez to - dopomóc w spełnieniu przez Polskę wymagań Dyrektywy.
5. ZADANIA SYSTEMU
Podstawowe zadania realizowane przez system będą następujące:
zgodne z wymaganiami ochrony środowiska postępowanie z samochodami wycofanymi z eksploatacji i wybranym sprzętem AGD w regionie zapewniające:
bieżący, monitoring strumieni wyrobów do recyklingu i wytworzonych opadów (w tym odpadów niebezpiecznych) w regionie pozwalający na:
logistykę transportu wyrobów do recyklingu oraz odpadów do odzysku i unieszkodliwiania pozwalającą na minimalizację kosztów zbiórki i transportu doskonalenie metod recyklingu samochodów i sprzętu AGD w tym:
wypracowanie modelu ekonomicznego recyklingu pozwalającego na minimalizację jego kosztów i wzrost przychodów, pozwalający na efektywną współpracę w tym względzie z producentami i importerami samochodów tj. podmiotami, które zgodnie z cytowaną Dyrektywą Unii Europejskiej będą odpowiedzialne za ponoszenie kosztów recyklingu samochodów swojej produkcji stałe podnoszenie wiedzy fachowej uczestników systemu, a także świadomości ekologicznej mieszkańców regionu uzyskane przez odpowiednio prowadzone szkolenia i popularyzację osiągnięć systemu.
6. WSTĘPNY OPIS SYSTEMU
System składać się będzie z kilku powiązanych ze sobą podsystemów:
Zbiórki i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji i wybranego sprzętu AGD (np. pralki, kuchenki gazowe)
Podsystem będą tworzyć istniejące już w regionie lub nowo utworzone przedsiębiorstwa zbiórki i demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji i sprzętu AGD w liczbie kilkudziesięciu, które musiałyby być odpowiednio zmodernizowane, aby spełniały określone w projekcie wymagania ekologiczne, wyposażone w odpowiedni sprzęt technologiczny i transportowy oraz sprzęt komputerowy zakupywany na korzystnych warunkach z odpowiednim, opracowanym w ramach projektu, oprogramowaniem. W ramach podsystemu realizowane byłyby funkcje:
Wspomagania komputerowego systemu, w skład którego będzie wchodzić:
Doskonalenia metod zbiórki i recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD, w skład którego utworzone będą:
7. OGÓLNA KONCEPCJA ORGANIZACJI Recyklingu Samochodów W Polsce wg Instytutu PIAP z Warszawy
Proponuje się następującą strukturę krajowego systemu recyklingu samochodów:
8. CELE I ZADANIA SYSTEMU PILOTOWEGO
Cele główne:
Zadaniem systemu jest wdrożenie w regionie:
9. DALSZY ROZWÓJ SYSTEMU
Po wdrożeniu system stanie się własnością jednostek wdrażających, a jego rozwój i poszerzanie odbywać się będzie na warunkach komercyjnych.
10. ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ TECHNICZNO -ORGANIZACYJNYCH przewidzianych do realizacji w ramach pilotowego systemu:
Utworzenie podstawowych jednostek struktury regionalnej systemu, w tym:
Utworzenie regionalnego Centrum Monitorowania Systemu dla :
Utworzenie infrastruktury informatycznej dla systemu, przystosowanej do łatwej rozbudowy przy przyłączaniu pozostałych stacji demontażu i punktów odbioru samochodów
Określenie wytycznych dla przedsięwzięć, jakie muszą podjąć istniejące przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem (recyklingiem) SWE do spełnienia rygorystycznych warunków (głównie ekologicznych) wynikających z Dyrektywy 2000/53/WE oraz prawa krajowego.
Wypracowanie i wdrożenie metod finansowania tych przedsięwzięć.
Utworzenie Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego dla celów wdrażania systemu w pozostałych regionach kraju
11. ZAKRES PRAC BADAWCZO ROZWOJOWYCH:
Opracowanie założeń systemu
Wykonanie i uruchomienie w Centrum Monitorowania oprogramowania dla potrzeb systemu w zakresie:
Wykonanie projektów technologicznych wzorcowych Stacji Demontażu Samochodów dla potrzeb systemu
Opracowanie założeń technicznych i organizacja Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego w regionie, przygotowanie programów szkoleniowych i przeprowadzenie szkoleń dla uczestników systemu i administracji
Opracowanie, wykonanie i uruchomienie specjalistycznego wyposażenia technologicznego dla stacji wzorcowych oraz Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego
Opracowanie i implementacja podstawowego oprogramowania wspomagającego funkcjonowanie stacji demontażu samochodów pracujących w systemie oraz pomoc w ich modernizacji dla spełnienia wymagań Dyrektywy
Bieżąca. analiza osiąganych rezultatów prac b-r, określanie zasad i metod wdrażania systemu
Opracowanie raportu końcowego o efektach wdrożenia systemu wraz z wnioskami dotyczącymi możliwości i metod wdrażania systemu w innych regionach kraju.
12. ELEMENTY INFRASTRUKTURYRegionalnego Pilotowego Systemu Recyklingu
13. FUNKCJE SYSTEMU INFORMATYCZNEGO
Ewidencja i monitorowanie dla celów raportowania i śledzenia zagrożeń dotyczących m.in.:
Wspieranie logistyczne zagospodarowania odzyskanych materiałów i odpadów
Wspieranie logistyczne sprzedaży odzyskanych części i podzespołów (sklep wirtualny)
Prowadzenie bazy danych udostępnionych służbom:
14. REGIONALNY SYSTEM ZBIÓRKI I RECYKLINGU SAMOCHODÓW ORAZ WYBRANEGO SPRZĘTU AGD wg Koncepcji Instytutu PIAP - Warszawa
15. WYMAGANIA - POTRZEBY
OBIEKTY:
Zakład Recyklingu:
Wzorcowe Stacje Demontażu Samochodów:
Ośrodek Doświadczalno-Szkoleniowy:
Centrum Monitorowania:
URZĄDZENIA technologiczne:
TRANSPORT zewnętrzny i wewnętrzny
SYSTEM INFORMATYCZNY
Projekt i opracowanie:
Jacek Wesołowski
,
Ostatnia modyfikcja: