Szczecin, dnia 9.10.2001 r.

PILOTOWY OGÓLNOPOLSKI SYSTEM
RECYKLINGU SAMOCHODÓW
WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI

Informacje wstępne ze spotkania inicjatorów powołania:
KONSORCIUM POLSKO - SZWAJCARSKO - NIEMIECKIEGO.
Adres do korespondencji:
ul. Pocztowa 41a, 70-783 Szczecin
e-mail: forum@ofm.org.pl
www.ofm.org.pl

      17 września 2001 r . w trakcie prac przygotowawczych do debaty na temat prywatyzacji PBH ,,ODRA 3 " w Szczecinie przez uczestników Światowego Forum Polskich Przedsiębiorców, Rzemieślników i Kupców, oraz Właścicieli Ziemi w Szczecinie reprezentowanych przez Dyrektora Generalnego Forum Zbigniewa A.Wesołowskiego, oraz dr inż. Ryszarda Miluniec; dyrektora Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska - Zakładu Technicznych Usług Komunalnych w Szczecinie nastąpiło uzgodnienie stanowisk i poglądów co do powołania konsorcjum celem realizacji:

PILOTOWEGO OGÓLNOPOLSKIEGO
SYSTEMU RECYKLINGU SAMOCHODÓW
WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI.

      Pierwsze rozpoznanie tematu, oraz porozumienie z środowiskiem Polonii Szwajcarskiej i jej reprezentantem Panem dr hab. Janem Pyszko z jednej strony, a Panem Zbigniewem Kosteckim, Prezesem Kongresu Polonii Niemieckiej w Krefeld z drugiej strony pozwoliły zwołać pierwsze spotkanie założycieli i inicjatorów KONSORCIUM POLSKO - SZWAJCARSKO - NIEMIECKIEGO.

      Organizacja przedsięwzięcia w powiązaniu z burmistrzami gmin, środowiskiem naukowym Politechniki Szczecińskiej i Uniwersytetu, oraz przedstawicielami życia gospodarczego miast i wsi może stanowić realne źródło wzrostu gospodarczego.

      Podstawowym zadaniem Konsorcjum będzie rozwinięcie międzynarodowej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami Polski, Szwajcarii i Niemiec; w szczególności rozwinięcie współpracy ze środowiskami polonijnymi.

      Podstawowym zadaniem Konsorcjum będzie rozwinięcie międzynarodowej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami Polski, Szwajcarii i Niemiec; w szczególności rozwinięcie współpracy ze środowiskami polonijnymi.

      Zadanie to koresponduje z celami II Zjazdu Polonii, który odbył się w Warszawie w dniach 28,04. 2001 do 3.05.2001 r oraz Forum Przedsiębiorców, Rzemieślników i Kupców z udziałem przedstawicieli Polonii jakie odbyło się 20 czerwca 2001 r. w Szczecinie.

      Stworzenie przyjaznych warunków do profesjonalnej wymiany informacji, rozwoju stosunków gospodarczych, wdrażanie wspólnych projektów, polepszenie warunków kredytowo-inwestycyjnych w sferze Przedsiębiorczości.

      Celem konsorcjum będzie rozwój współpracy w dziedzinie tworzenia przedsiębiorstw w ramach systemu recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD.

      Rozwój działalności takiej organizacji jak ,, Organizacja Odzysku '' ( Dz.U. Nr 63 z dnia 22 czerwca 2001 r. ) sprzyja i daje formalne wsparcie UCHWAŁA NR XXII/209/01 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie uchwalenia programu pn. ,,Program Wspierania Przedsiębiorczości, wzrostu Innowacyjności Gospodarki i Kierunki Przeciwdziałania Bezrobociu w Województwie Zachodniopomorskim".

      Na podstawie art. 11 ust. 3 w zw. Z art.. 18 pkt. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa ( Dz.U. Nr 91, poz 576, Nr 155, poz. 1014; Nr 160, poz. 1060; Dz.U. Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Dz.U. Nr 12, poz. 136; Nr 26, poz. 306; Nr 48, poz. 550, poz. 552; Nr 62, poz. 718; Nr 88, poz. 985; Nr 91, poz. 1009; Nr 95, poz. 1041 )

      Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwala, co następuje:

§ 1

  1. Uchwala się program pn. ,,Program Wspierania Przedsiębiorczości, Wzrostu Innowacyjności Gospodarki i Kierunki Przeciwdziałania Bezrobociu w Województwie Zachodniopomorskim".
  2. Program, o którym mowa w ust. 1 stanowi Załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Sejmiku
Województwa Zachodniopomorskiego
Wojciech Długoborski


1. SPRAWY ORGANIZACYJNE / wersja skrócona

  1. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej ( Dz.U. RP Nr 63 z dnia 22 czerwca 2001 r.) określa obowiązki importerów oraz wytwórców produktów, związane z wprowadzaniem na rynek krajowy produktów w opakowaniach oraz recyklingu interpretowanego jako recyklingu w rozumieniu przepisów o odpadach. W całokształcie uregulowań w zakresie obowiązków przedsiębiorców Art. 4.1. punkt 2 jest zawarta informacja że obowiązek w zakresie zapewnienia odzysku a w szczególności recyklingu odpadów ( m.in. pojazdów mechanicznych - samochodów i AGD ) może być realizowany przez przedsiębiorcę za pośrednictwem organizacji odzysku, zwanej dalej ,,organizacją" Organizacja przejmuje od przedsiębiorcy obciążające go obowiązki na podstawie umowy. Przedsiębiorca lub organizacja może zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z odzyskiem i recyklingiem osobom trzecim.
    Art. 5.1. Organizacja może prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej.
    Art. 5.2. Przedmiotem działania organizacji może być wyłącznie działalność związana z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem, a w szczególności z recyklingiem odpadów, a także edukacja ekologiczna.
    Art. 5.3 Firma organizacji zawiera oznaczenie ,,organizacja odzysku".
    Art. 5.4 do używania oznaczenia wskazanego w ust. 3 są uprawnione wyłącznie organizacje utworzone zgodnie z niniejszą ustawą.
    Art. 6.1. Kapitał zakładowy organizacji powinien wynosić co najmniej 1 000 000 złotych ( 1 mln ), a ponadto nie może być zebrany w drodze publicznej subskrypcji, z zastrzeżeniem art. 43.
    Art. 6.2. Kapitał zakładowy organizacji powinien być pokryty w całości wkładem pieniężnym i wpłacony w całości przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie organizacji.
  2. W związku z powyższym KONSORCIUM POLSKO-SZWAJCARSKO-NIEMIECKIE proponuję powołać pod nazwą:

    KONSORCIUM EKO S.A. organizacja odzysku" skrót: "EKO S.A."

  3. Cały zespół założycielski będzie składał się z obywateli Polski, Szwajcarii i Niemiec oraz obywatela Polski i Senegalu Pana mgr inż. Amadou Sy.
  4. Dokumenty założycielskie "Konsorcjum EKO S.A. organizacja odzysku" oraz spotkanie organizacyjne założycielskie z udziałem notariusza wyznaczone zostało na dzień 3 grudnia 2001 r. o godz 10:00.

    Miejsce spotkania: siedziba NARODOWEJ FUNDACJI OCHRONY ŚRODOWISKA ul. Kaszubska 59/6, 70-402 SZCZECIN

  5. Wniesiony wkład założycielski uczestnikom założycielom "Konsorcium EKO S.A. organizacja odzysku" zostanie zwrócony przez Konsorcjum w ciągu jednego roku od daty wpłaty; powiększony o odsetki wg notowań bankowych od oszczędności ( na podstawie umowy z Konsorcjum ).
  6. Do dnia 23 listopada 2001 r. osoby deklarujące udział założycielski winny potwierdzić swoje uczestnictwo, oraz deklarowaną wielkość wkładu w PLN, przy pomocy listu intencyjnego, kierowanego do biura tel./fax +48 (091) 485 01 91 lub +48 (091) 433 39 13.
  7. Skład osobowy powinien zapewnić warunki do dynamicznego i profesjonalnego rozwoju "KONSORCIUM EKO S.A. organizacja odzysku",
  8. Skład osobowy zostanie podany w terminie do 1 listopada br.

2. GŁÓWNE ZAŁOŻENIA REALIZACYJNE / wersja skrócona

      Konieczność tworzenia w Polsce właściwych rozwiązań dla potrzeb recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD ma bezpośredni związek z przyjętą we wrześniu br. przez Parlament Europejski i Radę Europy Dyrektywą 2000/53/WE w sprawie samochodów wycofanych z eksploatacji, która określa:

      Polska aspirująca do członkostwa w Unii Europejskiej podejmuje już działania dotyczące możliwości i metod wdrożenia w/w Dyrektywy w kraju.

      W Ministerstwie Środowiska podejmowane są już prace nad pełną transpozycją dyrektywy 2000?53/WE do polskiego prawa.

      Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów z Warszawy wykonał w IV kw. 2000r na zlecenie Ministerstwa Środowiska kompleksowe opracowanie pt. "Możliwości i metody spełnienia przez Polskę wymagań Unii Europejskiej w zakresie ekologicznego postępowania z pojazdami samochodowymi wycofanymi z eksploatacji". Tworzenie systemu recyklingu, który jest przedmiotem n/n listu byłoby ważnym elementem działań proponowanych w tym opracowaniu.

      Należy podkreślić istotne znaczenie proponowanego systemu dla regionu w wielu aspektach: ekologicznym, tworzenia nowych miejsc pracy, ograniczania kryminogenności tej sfery działalności gospodarczej i innych.

      Dostrzega się też wyraźnie coraz większe zaangażowanie się w promowanie takich projektów ze strony władz centralnych.


3. KRÓTKA GENEZA PROBLEMU

      Ilość samochodów osobowych w Polsce, których wiek przekroczył 10 lat, wynosi około 5 mln szt.

      Ilość samochodów osobowych w Polsce, których wiek przekroczył 15 lat, wynosi około 2 mln szt.

      W krajach Unii Europejskiej złomuje się rocznie ok. 6...8% zarejestrowanych samochodów osobowych.

      W Polsce złomuje się rocznie ok. 200 tys. szt. samochodów osobowych (tj..ok.2% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych).

      Wg innych źródeł - w skali kraju można określić liczbę samochodów osobowych trwale wyrejestrowanych na ok. 2,5 - 3 % rocznie w stosunku do ich całkowitej ilości. Na złom trafia ich jednak szacunkowo nie więcej niż ok. 1...1,5 %.

      W chwili obecnej na terenie województwa zachodniopomorskiego znajduje się około 416 000 sztuk zarejestrowanych pojazdów osobowych, zaś liczba pojazdów oddawanych do kasacji wynosi rocznie szacunkowo: 6200 - 9300 sztuk.

      Szacuje się, że w ciągu najbliższych lat liczba samochodów złomowanych w Polsce wzrośnie 2...3-krotnie osiągając liczbę ponad 500 tys. szt/rok.

      Niezmiernie trudno jest oszacować, ile pojazdów powinno rokrocznie trafiać na złom. Trudność zbierania tego typu informacji wynika przede wszystkim z przyjętego sposobu rejestracji samochodów - numer rejestracyjny jest związany nie tylko z samochodem, ale także z jego właścicielem. Przeszkodą jest również fakt rozproszenia źródeł inwentaryzujących - każde starostwo prowadzi własny rejestr i nie ma obecnie wymiany informacji lub centralnego banku danych. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że w Polsce nie ma obowiązku oddawania starego samochodu do wyspecjalizowanego punktu kasacji.

      Dużym problemem jest również pozyskiwanie wraków. W krajach Europy Zachodniej głównymi dostawcami samochodów do recyklingu są: zakłady ubezpieczeniowe i policja (dotyczy to głównie pojazdów powypadkowych), punkty sprzedaży nowych samochodów (dotyczy to głównie starych samochodów skupowanych przez te punkty na warunkach premiowych przy sprzedaży nowego samochodu) oraz służby komunalne w miastach i gminach (głównie pojazdy porzucone).

      W Polsce główny udział w podaży mają obecnie indywidualni właściciele (ponad 50%) oraz służby komunalne miejskie i gminne (ok. 30%). Pozostałe źródła stanowią zaledwie po kilka procent. Wyjątkowo mała jest ilość samochodów powypadkowych dostarczanych z zakładów ubezpieczeń. Auta te zamiast trafiać do kasacji są sprzedawane na licytacjach prywatnym odbiorcom, którzy nagminnie kupują je w celu zdobycia dokumentów lub dokonania powierzchownej naprawy i sprzedania, mimo iż są to samochody zagrażające bezpieczeństwu na drogach. Duża ilość wyeksploatowanych samochodów trafia do kasacji w wyniku cyklicznych akcji promocyjnych organizowanych przez dealerów samochodowych, których głównym celem jest uzyskanie wzrostu sprzedaży samochodów. Usuwa się dużą ilość wyeksploatowanych pojazdów, nawiązana zostaje także współpraca między lokalnymi dealerami i działającymi na ich terenie złomowiskami, co będzie korzystne w przypadku uruchomienia sieci recyklingu.


4. DYREKTYWA UNII EUROPEJSKIEJ 2000/53/WE

o samochodach wycofanych z eksploatacji (SWE) z dnia 18 września 2000 zobowiązuje państwa członkowskie do uzyskania wysokiego stopnia odzysku części i materiałów z samochodów wycofanych z eksploatacji (SWE) wynoszącego:

producentów i importerów samochodów do :

przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem (recyklingiem) SWE do :

      W Polsce w Ministerstwie Środowiska rozpoczęły się już prace nad przygotowaniem planu implementacji Dyrektywy 2000/53/EC do polskiego prawa.

      Projekt zakłada stworzenie ogólnokrajowej sieci recyklingu opartej na współdziałających ze sobą sieci młynów przemysłowych, zakładach demontażu i utylizacji.

      Pilotowy regionalny system recyklingu samochodów ma przedstawić racjonalne i optymalne w warunkach polskich rozwiązanie problemu na obszarze regionu, a przez to - dopomóc w spełnieniu przez Polskę wymagań Dyrektywy.


5. ZADANIA SYSTEMU

Podstawowe zadania realizowane przez system będą następujące:

zgodne z wymaganiami ochrony środowiska postępowanie z samochodami wycofanymi z eksploatacji i wybranym sprzętem AGD w regionie zapewniające:

bieżący, monitoring strumieni wyrobów do recyklingu i wytworzonych opadów (w tym odpadów niebezpiecznych) w regionie pozwalający na:

logistykę transportu wyrobów do recyklingu oraz odpadów do odzysku i unieszkodliwiania pozwalającą na minimalizację kosztów zbiórki i transportu doskonalenie metod recyklingu samochodów i sprzętu AGD w tym:

wypracowanie modelu ekonomicznego recyklingu pozwalającego na minimalizację jego kosztów i wzrost przychodów, pozwalający na efektywną współpracę w tym względzie z producentami i importerami samochodów tj. podmiotami, które zgodnie z cytowaną Dyrektywą Unii Europejskiej będą odpowiedzialne za ponoszenie kosztów recyklingu samochodów swojej produkcji stałe podnoszenie wiedzy fachowej uczestników systemu, a także świadomości ekologicznej mieszkańców regionu uzyskane przez odpowiednio prowadzone szkolenia i popularyzację osiągnięć systemu.


6. WSTĘPNY OPIS SYSTEMU

System składać się będzie z kilku powiązanych ze sobą podsystemów:

Zbiórki i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji i wybranego sprzętu AGD (np. pralki, kuchenki gazowe)

Podsystem będą tworzyć istniejące już w regionie lub nowo utworzone przedsiębiorstwa zbiórki i demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji i sprzętu AGD w liczbie kilkudziesięciu, które musiałyby być odpowiednio zmodernizowane, aby spełniały określone w projekcie wymagania ekologiczne, wyposażone w odpowiedni sprzęt technologiczny i transportowy oraz sprzęt komputerowy zakupywany na korzystnych warunkach z odpowiednim, opracowanym w ramach projektu, oprogramowaniem. W ramach podsystemu realizowane byłyby funkcje:

Wspomagania komputerowego systemu, w skład którego będzie wchodzić:

Doskonalenia metod zbiórki i recyklingu samochodów i wybranego sprzętu AGD, w skład którego utworzone będą:


7. OGÓLNA KONCEPCJA ORGANIZACJI Recyklingu Samochodów W Polsce wg Instytutu PIAP z Warszawy

Proponuje się następującą strukturę krajowego systemu recyklingu samochodów:


8. CELE I ZADANIA SYSTEMU PILOTOWEGO

Cele główne:

Zadaniem systemu jest wdrożenie w regionie:


9. DALSZY ROZWÓJ SYSTEMU

Po wdrożeniu system stanie się własnością jednostek wdrażających, a jego rozwój i poszerzanie odbywać się będzie na warunkach komercyjnych.


10. ZAKRES PRZEDSIĘWZIĘĆ TECHNICZNO -ORGANIZACYJNYCH przewidzianych do realizacji w ramach pilotowego systemu:

Utworzenie podstawowych jednostek struktury regionalnej systemu, w tym:

Utworzenie regionalnego Centrum Monitorowania Systemu dla :

Utworzenie infrastruktury informatycznej dla systemu, przystosowanej do łatwej rozbudowy przy przyłączaniu pozostałych stacji demontażu i punktów odbioru samochodów

Określenie wytycznych dla przedsięwzięć, jakie muszą podjąć istniejące przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem (recyklingiem) SWE do spełnienia rygorystycznych warunków (głównie ekologicznych) wynikających z Dyrektywy 2000/53/WE oraz prawa krajowego.

Wypracowanie i wdrożenie metod finansowania tych przedsięwzięć.

Utworzenie Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego dla celów wdrażania systemu w pozostałych regionach kraju


11. ZAKRES PRAC BADAWCZO ROZWOJOWYCH:

Opracowanie założeń systemu

Wykonanie i uruchomienie w Centrum Monitorowania oprogramowania dla potrzeb systemu w zakresie:

Wykonanie projektów technologicznych wzorcowych Stacji Demontażu Samochodów dla potrzeb systemu

Opracowanie założeń technicznych i organizacja Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego w regionie, przygotowanie programów szkoleniowych i przeprowadzenie szkoleń dla uczestników systemu i administracji

Opracowanie, wykonanie i uruchomienie specjalistycznego wyposażenia technologicznego dla stacji wzorcowych oraz Ośrodka Doświadczalno-Szkoleniowego

Opracowanie i implementacja podstawowego oprogramowania wspomagającego funkcjonowanie stacji demontażu samochodów pracujących w systemie oraz pomoc w ich modernizacji dla spełnienia wymagań Dyrektywy

Bieżąca. analiza osiąganych rezultatów prac b-r, określanie zasad i metod wdrażania systemu

Opracowanie raportu końcowego o efektach wdrożenia systemu wraz z wnioskami dotyczącymi możliwości i metod wdrażania systemu w innych regionach kraju.


12. ELEMENTY INFRASTRUKTURYRegionalnego Pilotowego Systemu Recyklingu


13. FUNKCJE SYSTEMU INFORMATYCZNEGO

Ewidencja i monitorowanie dla celów raportowania i śledzenia zagrożeń dotyczących m.in.:

Wspieranie logistyczne zagospodarowania odzyskanych materiałów i odpadów

Wspieranie logistyczne sprzedaży odzyskanych części i podzespołów (sklep wirtualny)

Prowadzenie bazy danych udostępnionych służbom:


14. REGIONALNY SYSTEM ZBIÓRKI I RECYKLINGU SAMOCHODÓW ORAZ WYBRANEGO SPRZĘTU AGD wg Koncepcji Instytutu PIAP - Warszawa


15. WYMAGANIA - POTRZEBY

OBIEKTY:

Zakład Recyklingu:

Wzorcowe Stacje Demontażu Samochodów:

Ośrodek Doświadczalno-Szkoleniowy:

Centrum Monitorowania:

URZĄDZENIA technologiczne:

TRANSPORT zewnętrzny i wewnętrzny

SYSTEM INFORMATYCZNY


Projekt i opracowanie: Jacek Wesołowski ,
Ostatnia modyfikcja: